دین و اندیشه فیلم

معرفی انیمیشن درون و بیرون (به انگلیسی: Inside Out)

نوشته شده توسط admin

انیمیشن؛
درون و بیرون (به انگلیسی: Inside Out)؛

معرفی انیمیشن درون و بیرون (Inside Out)

درون و بیرون یک پویانمایی رایانه‌ای سه بعدی، کمدی-درام و ماجراجویی به کارگردانی پیت داکتر است.
این انیمیشن توسط استودیوهای پیکسار ساخت فیلم با ۴۵ انیماتور بیش از دو سال طول کشید و توسط والت دیزنی پیکچرز در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۵ عرضه شد. پیت داکتر از فیلم‌نامه نویسان و کارگردان‌های با سابقه پیکسار است که آثار درخشانی همچون انیمیشن بالا و کارخانه هیولاها را ساخته است.
این انیمیشن حرکت رو به جلویی برای کمپانی پیکسار بعد از خریداری شدن توسط دیزنی در سال ۲۰۰۶ بود در این سالها پیکسار غالبا سیکوال سازی (قسمت های بعدی یک فیلم اوریجینال) می‌کرد و پروداکشن جدید و نوآورانه‌ای از آن دیده نشده بود.

داستان:
“درون بيرون” در ذهن رايلي اتفاق مي‌افتد و احساسات مختلف او، شادي، غم، انزجار، خشم و ترس را در نتيجه نقل مكان دخترك به همراه خانواده‌اش به سن فرانسيسكو را بررسي مي‌كند.

مشاور این پروژه پل ِاکمن، دانشمند در زمینه زبان بدن روان‌شناسی و انسان‌شناسی است او متاثر از چارلز داروین است.
پیت داکتر ایده اصلی فیلم درونِ بیرون را بر مبنای تجربیات خودش در سنین نوجوانی و پس از نقل مکان به کشور دانمارک که دچار تشویش‌های اجتماعی شده بود نوشته است. دراین ایام او اغلب این اوقات را به کشیدن نقاشی مشغول بود که همین امر در نهایت باعث ورود او به حرفه انیمیشن‌سازی شد.

این انیمیشن ادای دِینی به مسایل روانکاوانه ذهن بشر که چند سالی است روانشناسان از فروید و یونگ و لکان به آن ارجاع می‌دهند. طبق روانکاوی ماتریالیستی تمام بازتاب های جسمی ، در ذهن انسان شکل گرفته و جسم نسبت به آنها عکس العمل دارد. مساله فقدان برای شخصیت اصلی این انیمیشن اتفاق افتاده بازتاب جسمانی و روحی بدی داشته که ذهن او بر حالات روانیش پیروز می‌شود و او در مبارزه درونی خود پیروز می‌شود و اشاره مستقیم به این جمله است که از سر راه خود برخیز؛ یعنی بیشتر این مفهوم را به مخاطب القا میکند که مسایل را باید درونی حل کرد.

شخصیت سازی در این انیمیشن به صورت استعاری و ملموس انجام شده است. برای مثال رنگ های هر کدام از “احساس” ها با توجه به حس انتقالی انتخاب شده‌اند و برای مثال المان‌هایی مثل بی حرکتی و درونگرایی با توجه به چاق بودن و پوشیدن لباس های “خفه” برای “غم”، و آبی بودن آن (feeling blue) لحاظ شده است
نکته دیگری که قابل توجه بود برداشت حسی متفاوتی بود که مخاطبان با توجه به سن و تجربیات خود میگرفتند (برای مثال بینگ بونگ شخصیتی بود که مخاطبان کم سن به عنوان یک شخصیت بامزه می‌شناسند، اما او برای مخاطب های بزرگتر بسیار آشناست و حس نوستالژی و غم فراموشی و دلتنگی برای کودکی را برای آنها به وجود می آورد)

کندوکاو فلسفی مفاهیم موجود در انیمیشن


عواطف پنج گانه یا قوای چهارگانه
در یک نگاه کلی می توان گفت که یکی از وجوه اختلاف میان مکاتب طبیعت گرایان و پژوهش های علم تجربی با دیدگاه های مکتب های فلسفی و عرفانی اسلام این است که متعلق عواطف را مغز که امری مادی است، می دانند. چیزی که در این انیمشین به طور واضح نمایان است و برای عقل جایگاهی قائل نشده اند، درحالیکه در نگاه گروه مقابل متعلقِ عواطف، احساسات و عقل آدمی نفس مجرد از ماده است. به تعبیر دیگر نفس از چهار قوه‌ شهوت، قوه غضب، قوه عاقله و قوه‌ واهمه تشکیل شده است که قوه‌ شهوت بر رفع نیازهای اولیه مثل گرسنگی و تشنگی می‌پردازد، قوه‌ غضب ناظر بر رفع شرور و آفات است و این دو قوه در بین انسان و حیوان مشترک است.
همچنین نوع نمایش شخصیت خشم در این پویانمایی با آنچه که در تعریف قوه غضب در مکاتب فلسفه اسلامی آمده تا حد زیادی منافات دارد زیرا در نگاه فلسفه اسلامی این قوه اصلا منفی نیست بلکه باعث می‌شود از آدمی ضررهای خارجی دفع شود. البته در انتهای نمایش مشاهده می‌شود که سازنده بین می‌کند بهترین حالت برای یک زندگی سالم استفاده ترکیبی از همه احساسات پایه است، اما با این حال نقش محوری با شادی است و بقیه دارای نقش تخریبی هستند و نهایتا نشان می‌دهد که غم نیز می‌تواند گاهی نقش سازنده داشته باشد، به شرط اینکه مقصد نهایی شادی باشد.
در شروع مخاطب با یک صفحه سیاه و بعد سفید مواجه می‌شود که یادآور نظریه معروف لوح سفید جان لاک است او در این نظریه بیان می کند که هیچ چیز فطری وجود ندارد وافکار و اعتقادات انسان در حین تجربه و تعامل با محیط در ذهن وی ایجاد می شود در این پویانمایی هم شاهد روایت تصویری از این نظریه بودیم.
مطلب دیگر اینکه مغز رایلی (با محتوای عواطف ۵ گانه) و نه عقل او مدبر و راهبر افعال اوست و در کل گویا رایلی یک ماشین کنترلی است یا یک حیوانی که با کمک غرایز خویش زندگی می‌کند تا یک انسان واجد عقل و اراده که این رویکرد در تضاد کامل با نگرش فلسفه اسلامی و نیز نگرش اگزیستانسیالیت و فبک (فلسفه برای کودکان) است. زیرا در همه این نگرش ها انسان به عنوان موجودی مختار، آزاد و اهل جست‌و‌جو برای کشف مجهولاتش شناخته می‌شود و به واسطه همین ویژگی هاست که می تواند به ارزش گذاری اخلاقی بپردازد.

نکته مهم:
به نظر می‌رسد این انیمیشن برای القای نوعی نگرش روانکاوانه و از این رو برای مخاطب بزرگسال تولید شده و تا با زیرساختها و تا بیننده آموزه‌های روانکاوی آشنایی نداشته باشد، با آن همراهی چندانی نخواهد داشت. همین موجب شده چندان برای مخاطب زیر ده سال جذابیت و پیام نداشته باشد.

🌾🌾🌾🌾

gandomteam.ir
gandom_team@

درباره نویسنده

admin

دیدگاهتان را بنویسید