دین و اندیشه

اسوه بودن حضرت زهرا (سلام الله علیها) برای اهل بیت عصمت و طهارت

نوشته شده توسط admin

قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف):«اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ» حضرت مهدی (علیه السلام) فرمودند:«الگو و اسوه‌ی‌ نیکوی من دختر فرستاده خدا (فاطمه زهرا سلام الله علیها) است»

باسمه تعالی

قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف):«اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ» [۱]حضرت مهدی‌(علیه السلام) فرمود:«الگو و اسوه‌ی‌ نیکوی من دختر فرستاده خدا (فاطمه زهرا سلام الله علیها) است»

سالها بود ذهنم درگیر فهم این کلام امام (عج) بود.وجود الگو برای اشخاص و جوامع از جمله کار آمد ترین و نتیجه بخش ترین مسایل است و در همه نظام های تربیتی ارائه یک الگوی رفتاری وعملی مناسب ،پسندیده و به عنوان اثر بخش ترین راه حل پذیرفته شده است.حتی قرآن هم به این مهم توجه نموده و پیامبر را الگوی عملی مسلمین معرفی نموده و می فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً [۲]

و یا درباره حضرت ابراهیم علیه السلام می فرماید: «قَد كانَت لَكُم اُسوَةٌ حَسَنَةٌ فى اِبرهيمَ والَّذينَ مَعَهُ [۳]…» و نیز درباره سایر انبیاء الهی آنها را برای ما به عنوان الگو معرفی می کند و می فرماید: «أُوْلَـئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ [۴]؛ به هدایت آنها اقتدا کنید، یعنی الگو بگیرید.»

در لزوم وجود ائمه دوازده گانه از جمله ادله جنبه الگویی آن حضرات مطرح شده تا اصول اسلام را در طی قرون متوالی عملا و در شرایط متفاوت نشان داده و زمینه هدایت مومنین را فراهم آورند.

اما چه می شود که امام زمان (عج) دردانه پیامبر را الگوی خود می داند .او اگرچه حجت بر ائمه شمرده می شود آنگونه که امام عسکری والد گرامی امام  زمان می فرماید:« نحن حجه الله علی الخلق و فاطمه حجه الله علینا[۵]؛ ما (امامان معصوم) حجت خداوند بر مردمان هستیم و فاطمه (سلام الله علیها)حجت (خداوند) بر ما» اما به چه علت دختر رسول خدا الگوی ویژه امام معرفی می‌شود؟

علت این امر را جستجو می نمودم ولی قانع نمی شدم تا این که فیلمی کوتاه از استاد پناهیان با عنوان«گاهی خدا می خواهد قدر تو ناشناخته بماند»جرقه ای شد برای نوشتن این سطور.

آری وجه الگو بودن حضرت زهرا (سلام الله علیها) و به تعبیر ظریف امام دختر رسول خدا،نا شناخته ماندن قدر این دو بزرگوار است. امام (علیه السلام) متعبدانه می پذیرند که ناشناخته بماند و دیگران تا روز موعود تنها چون خورشیدی پشت ابر از او بهره ببرند همان گونه که صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در دوران کوتاه و پر برکت عمر نازنینش نا شناخته ماند.

نا شناخته ماندن گوهر وجودی تنها اختصاص به این دو بزرگوار نداشت. حضرت علی (علیه السلام) هم ۲۵ سال کنار گذاشته شد. امام حسن (علیه السلام) را مجبور به صلح نموده و سپس قدر ناشناسانه مذل المومنین خوانده شد و ستارگارن دیگر آسمان امامت و ولایت یک یک محبوس و اسیر جو خفقان حکام مستبد کنار گذاشته شده با شهادت آنها دست عالم از وجود نازنینشان کوتاه شد ولی….تشابه حضرت زهرا و امام زمان (سلام الله علیهما) در این است که هر دو پذیرفتند که به اراده خدا ناشناخته بمانند.

دختر رسول خدا سرآمد بسیاری از رجال اطراف پیامبر بود .زیرا بضعه رسول الله بود و هم کفو علی مرتضی (علیه السلام)، چگونه سرآمد نباشد که خدا اصحاب کسا را در نسبت با او معرفی می نماید. فاطمه است و پدر فاطمه. فاطمه است و همسر فاطمه. فاطمه است و پسران فاطمه…..با این وجود چون خدا اراده کرده بود نور وجود او در کالبد یک زن تجلی پیدا کند، متعبدانه پذیرفت که قدر او ناشناخته بماند. که او آزموده ای است که خدا قبل از خلقتش امتحان نموده و او را نسبت به آزمون سخت توانا یافته بود [۶]. پس صابرانه پذیرفت تا الگویی باشد برای تمام زنان عالم که زن بودن و دختر بودن و از همه مهم تر مادر بودن را کم ارج ندانند و آرزو و آمالشان اهداف مردانه نباشد.الگو بودن برای زنان در دورانی که زن بودن عار بود و مایه شرمساری و برای امروز که همه چیز با ترازوی مردانه سنجیده می شود، وجودی چون فاطمه توانمند و متعبد می طلبد. [۷]

او باید بپذیرد که حتی اگراز نظر استعداد و توانایی بتواند همچون مردان در جامعه ظاهر شود ، در دوگانه خانه و جامعه با افتخار خانه را اختیار کند [۸] و ممنون خداوند باشد که لیاقت خدمت به کانون با ارزش خانواده [۹]  را برای او برگزیده است.

دختر رسول خدا (صل الله علیه وآله) آنچنان خود را برای مادری آماده نموده بود که سالها پیش از این که مادر شود، ام ابیها لقب گرفت و آنچنان صادقانه برای فرزندانش عشق و محبت نثار نمود که مفتخر به نشان ام الائمه گردید و آنقدر با اخلاص برای امت اسلام از خود گذشتگی نمود که امروز همه شیعیان آرزو مندانه او را ام المونین دانسته و به این فرزندی افتخار می کنند.

پس بانوان سرزمینم! به این الگو افتخار نمایید که امام زمان (عج) به او مباهات نموده و همچون او عاشقانه استعدادهای خدا دادی را در کانون خانواده به کار بندید تا به حقیقت دوستار و تصدیق کننده او شمرده شده و صبورانه بر آنچه پدر او (صل الله علیه وآله) و همسرش (علیه السلام)برای ما آورده اند عمل نماییم. [۱۰]

نویسنده: مریم سادات بنی هاشمی


[۱] . طوسی،الغیبه، ص ۲۸۶ .

[۲] . احزاب-۲۱٫

[۳] .ممتحنه-۴٫

[۴] .انعام-۹۰٫

[۵] . تفسير أطيب البيان،ج ۱۳،ص۲۲۵٫

[۶] .شیخ عباس قمی،مفاتیح الجنان، زیارت حضرت زهرا (سلام الله علیها) «َامُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ بِهِ صَابِرَةً»

[۷] . نحل -۵۸ و۵۹ «وَ إِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَ هُوَ كَظِيمٌ ﴿۵۸﴾يَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ أَلاَ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ ﴿۵۹﴾»

[۸] .شیخ حر،وسائل الشیعه،ج۲۰،ص۱۷۲٫  « عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِي قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنِ السِّنْدِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي الْبَخْتَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: تَقَاضَى عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فِي الْخِدْمَةِ- فَقَضَى عَلَى فَاطِمَةَ ع بِخِدْمَتِهَا مَا دُونَ الْبَابِ- وَ قَضَى عَلَى عَلِيٍّ ع بِمَا خَلْفَهُ قَالَ- فَقَالَتْ فَاطِمَةُ فَلَا يَعْلَمُ مَا دَخَلَنِي مِنَ السُّرُورِ- إِلَّا اللَّهُ بِإِكْفَائِي رَسُولُ اللَّهِ ص تَحَمُّلَ أَرْقَابِ الرِّجَالِ.»

[۹] . کلینی،کافی،ج۵،ص۳۲۸٫   «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص تَزَوَّجُوا وَ زَوِّجُوا أَلَا فَمِنْ حَظِّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِنْفَاقُ قِيمَةِ أَيِّمَةٍ وَ مَا مِنْ شَيْ‌ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَيْتٍ يُعْمَرُ فِي الْإِسْلَامِ بِالنِّكَاحِ وَ مَا مِنْ شَيْ‌ءٍ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَيْتٍ يُخْرَبُ فِي الْإِسْلَامِ بِالْفُرْقَةِ يَعْنِي الطَّلَاقَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّمَا وَكَّدَ فِي الطَّلَاقِ وَ كَرَّرَ فِيهِ الْقَوْلَ مِنْ بُغْضِهِ الْفُرْقَةَ.»

[۱۰] . شیخ عباس قمی،مفاتیح الجنان، زیارت حضرت زهرا (سلام الله علیها) « زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ ص وَ أَتَانَا بِهِ وَصِيُّهُ»

🌾🌾🌾🌾

gandomteam.ir
gandom_team@

درباره نویسنده

admin

دیدگاهتان را بنویسید